HemBli medlemSökLogga in

Dela

Protokoll över Försvarsmaktens Stormöte 2012-03-12 20.00-21.00

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Panic
Överste (OF5)
Överste (OF5)
Panic

Tjänst : På provision
Motto : Gardet dör, men viker aldrig

Protokoll över Försvarsmaktens Stormöte 2012-03-12 20.00-21.00 Empty
InläggRubrik: Protokoll över Försvarsmaktens Stormöte 2012-03-12 20.00-21.00   Protokoll över Försvarsmaktens Stormöte 2012-03-12 20.00-21.00 Empty12th mars 2012, 21:22

Vänd er till HKV för eventuella uppföljningar eller frågor angående punkter som togs upp vid mötet.
__________________________________________________________________________________

Sekreterare: Immelstorm
Ordförande: HKV
Närvarande ur HKV: Immelstorm, Meldar, Jormungandr, Batter, R@ymond, Tomxxx.

-Huvudbonader tas av-

Tomxxx: Ja, ni har blivit inbjudna hit idag för att ta upp ämnen som ni vill diskutera med oss i HKV och resten av FM. Allt från hur rum är uppbyggda till vad som helst. Den som vill ta upp något, räcker upp handen.

-Mötet öppnas av överbefälhavare Tomxxx-

1. Ibrahimbro: Jag antar att man får kommentera nu, så jag ville säga. Jorm har ju sagt att ni är svinkrika, ni har ju ghillie, varför kan ni inte förfina rummen? Lägga till fler detaljer, fina tapeter kanske.
1.1 Batter: Vi jobbar på det. FMLOG arbetar när de har tid med att utveckla våra rum.

2. Ibrahimbro: Angående vi MPare. Vi önskade ett eget högkvarter och övningsrum om det fanns möjligheter, har ni kommit fram till något där?
2.1 Batter: FMLOG har beslutat att det kan åtgärdas. Vi önskar dock att ha dig med när vi bygger för att du ska kunna styra byggandet lite.

3. NamnetBlevSkifu: Jag tänkte att vi i Skytterummet kunde göra så att fågelskrämmorna rörde sig.
3.1 Jormungandr: Självklart ska vi ordna det. Det är bara att vissa som borde rusta upp rummen aldrig gör det, och vissa som är villiga att göra det får inte tillstånd till det.
3.2 Batter: Vi ska ta itu med det.

4. Igor08: Kan vi ha fler övningar som t.ex. simma, det enda vi gör är gymnastik- och skytteövningar?
4.1 Jormungandr: Jag har tänkt framföra idén om att konstruera en kryssade för båtövningar till resten av ledningen. Samt expansion av nuvarande träningslokaler och tillägg av en drös nya.

4.3 -imortant=bann: Vi kanske kan ha en hinderbana som man ska ta sig genom.
4.4 Jormungandr: Vi skulle kunna ha en som vi hade förut, med diken och hinder och vatten och sånt.

5. Compaqtflo: Vet att detta kanske är en dålig idé om det ens går att genomföra, men. Tycker att vi ska ha något slags system som går direkt till forumet och säger hur länge vi har jobbat i timmar t.ex.
5.1 Jag kan direkt säga att det är omöjligt att genomföra/icke önskvärt.
5.2 Meldar: Det kan vara önskvärt.
5.3 Jormungandr: Antal timmar är också svårt att ha någon bra koll på. Och en konstig föresats då det inte finns någon standard för hur mycket "jobb" som utförs under en timme. Det räcker att ha koll på antalet dagar sen rekryteringen.

6. LjussabeldenII: När skaffar vi kortärmat? Det är ju mars nu.
6.1 Meldar: Kolla uniformsreglementet.
6.2 Jormungandr: Vi kanske borde ha nåt datum.

7. sayan00: Är det sant att Sjv-rummen är borta?
7.01 Jormungandr: Ja, Sjv-rummen är borta då deägdes av en menig. Vi kommer knappast att ha några problem att bygga nya.

8. gustav-f: Frågan är om vi kan ha mer sjukvård, det är nödvändigt om man blir skadad och det tycker jag att vi från grunden bör lära oss.
8.1 Tomxxx: Sjukvård är en grundläggande övning som alla ska lära sig.

8.3: gustav-f: När vi går höger, vänster, helt om så tycker jag att man först ska säga höger och sedan om.
8.4 Tomxxx: Hur befälet säger det är dennes sak, då ordern är densamma.
8.05. Meldar: Det varierar väl, handlar om reaktionsförmågan ibland.
8.6 -Lemonade-: Mer när jag lär soldaterna säger jag 2 meningar, om de redan kan kör jag med en mening. Huvudsaken är väl att de ska lära sig.
8.7 gustav-f: Man ska väl först vara beredd att vända på sig.
8.8 Immelstorm: För att avsluta frågan är det upp till varje befäl hur man väljer att ge ordern, och upp till varje solddat att följa den efter förmåga så snabbt som möjligt.

9. Compaqtflo: Detta kanske också är en dålig idé men tycker det vore kul med typ fotbollsplan som vi kan spela på eller något.
9.1. Immelstorm: Vi hade en fotbollsplan i FM när fotbollsgrejen var ny, vi hade ett lag som spelade mot andra. Om det är värt att lägga logistik på i nuläget kan vi överlägga om inom HKV, men det är absolut ett roligt förslag till grppaktivitet utöver strikta övningar.

10. Teuz: Jag tänker fråga om jag kunde stå för fotbollsgruppen/planen, jag har nämligen en hel fotbollsplan samt 35 soffor och en liten läktare.
10.1 Tomxxx: Ifall FMLOG skulle sakna de möbler som behövs så kommer vi tänka över det.
10.2 Batter: Är du villig att låna ut de möblerna till oss under kontrakt så får du stå för det, alternativt donera de helt. Vi innehaver inga fotbollsatteraljer för tillfället.
10.3 Teuz: Vi kan diskutera detta senare och se hur långt idén kommer. Då får jag börja tänka på hur jag ska göra.

11. Haplopelma: Vad söker ni efter för möbler?
11.1 Immelstorm: Om du känner att du vill bidra till FMLOG får du gärna inventera dina möbler och sammanfatta en lista som vi sedan kan se över ifall vi skulle behöva fler möbler till eventuella ombyggnationer.
11.2 Batter: Mynt är vi djupt tacksamma för också.

12. Ibrahimbro: Som ni nämnde så är ni ganska lata gällande byggandet i FM, varför inte låta någon bygga som vill bygga? Jag gillar att bygga men kan förstå en säkerhet. Men någon i ledningen har väl lust att bygga, det är lite stopp i rummen, går långsamt.
12.1 Meldar: Handlar om att man inte skall kunna köpa aktier i FM, köpa inflytande.
12.2 Batter: Exakt. FMLOG arbetar för tillfället med insamling och byten för att få tag i rätt saker. Det tar lite tid, men vi gör så gott vi kan.

13. Compaqtflo: Kan ni inte berätta lite om era idéer för saker som kommer att hända i framtiden för FM?
13.1 R@ymond: Jo. Det var ju en som hade en idé om en FM-kampanj, som ett slags kafé där habboar kan komma så att vi i FM kan demonstrera vad vi gör och någon kan kanske berätta lite om FM.
13.2 Compaqtflo: Jag har en idé som kan hjälpa rekrytera mer personal in i armén.
13.3 Meldar: Inom HKV försegår mer mindre småändringar just nu.
13.4 Immelstorm: Angående kampanjdelen måste detaljer och säkerhetsaspekter överläggas inom HKV innan någonting sätts igång. Men det finns en tråd i forumet där kampanjer diskuteras, och ni är mycket välkomna att lägga till egna förslag.
13.5 Compaqtflo: Börja reklamera rum om våran existens.
13.6 Tomxxx: Ifall vi skulle göra reklam för FM i andra rum så skulle det gå till genom att man är en grupp soldater som sedan patrullerar i olika rum, stannar och pratar med folk och så vidare. Inte springa runt och skriva "KOM TILL FÖRSVARSMAKTEN BLI SOLDAT IDAG".
13.7 Compaqtflo: Jo det förstår jag, men fortfarande. Det är möjligt att bilda en seriös grupp som reklamerar, inte ett par skrikande noobs.
13.8 Batter: Vi har ju haft det. FMF, Försvarsmaktens Marknadsföring.
13.9 Immelstorm: Markan kanske är någonting att överväga, finns lokalen kvar? Om inte annat kanske någonting liknande kan återupprättas.
13.11 Tomxxx: Vi har ett dagsrum, där civila kan komma in. Kan vara något som kan utvecklas mer.

14. Teuz: Vilka är med i FMLOG?
14.1 Batter: Överste Lodur är med i FMLOG, sen har han ett antal underordnade som är civila som bygger åt honom.

15. Mr.Saffran: Facebook har grupper där man kan ha en egen grupp för försvarsmakten.
15.1 Immelstorm: De flesta inom Försvarsmakten är nog inte villiga att dela med sig av sin IRL-information och därför är samröre inom facebook lite svårt.
15.02 Batter: Facebook samröre är inte något som kommer att börja användas. Eller ja, ni får gärna ha det och sprida till era vänner, men jag tänker inte ha något samröre i det.
15.03 Meldar: Bättre att ni går med i FM's grupper på andra spel, eller så. Skype är väl det längsta från habbo man egentligen bör ha samröre på, utanför "klanen".

16. gustav-f: Jag har ett tillägg bara som inte har med detta att göra alls men ack så bra. Jag ville bara säga att jag var med i SFM för fem år sedan, jag slutade på habbo och gick inte in på fem år.
-Massor av andra instämmer om att ha varit med länge-

17. Teuz: Kommer ni i HKV ta upp det dära med marknadsföringen och om vi kan ha en grupp som tar hand om det? Som sitter och har lite möten och kommer på hur vi ska bli större m.m.
17.1 Tomxxx: Vi kommer att ha ett möte, där vi diskuterar allt som tagits upp här.

18.. Immelstorm: Det oundvikliga, rörande Ashlak. Ashlak har nu efter många långa år avgått, och jag vill bara försäkra mig om att alla är medvetna om och instämmer till att Ashlak aldrig någonsin igen kommer att ha någon form av samröre med FM?
18.1 Ibrahimbro: Ash kommer dock inte sluta skicka "förlåt" och "Alla hatar mig" meddelanden.
18.2 Meldar: Ni får överleva. Radera honom från kompislistan. Om ni nu inte står ut alltså. Om hon är er vän borde ni kunna be henne att sluta.
18.3 gustav-f: Lite sorgligt att sebbe inte kunde komma.
18.4 Tomxxx: Gustav, det här är inte det FM osm Sebbe startade. Vi har dock återtagit makten så det är gamla FML'are i ledningen.
18.5 Teuz: Är det en 40årig kvinna som jobbar på en kyrkogård eller är det ett rykte?
18.6 Tomxxx: De bevis som lagts fram tyder på att Ashlak är det, då han inte kunnat motbevisa det.
18.7 Meldar: Hur kan man motbevisa när man säger "Jag har planterat 200 blommor idag" och det står i kvinnans fb, skrivet på samma dag som Ashlak sagt det på habbo? Sammanträffande? Nej. Ni är naiva ni som förnekar det.

-Mötet avslutas av Överbefälhavare Tomxxx-
Till överst på sidan Gå ner

Protokoll över Försvarsmaktens Stormöte 2012-03-12 20.00-21.00
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Försvarsmakten | Swedish Armed Forces :: Organisationen :: Försvarsmakten-
Hoppa till: